Heb je wel eens last van bekkenklachten tijdens het lopen of hardlopen? Of heb je last van je onderrrug na een lange dag werken? Dit of zelfs pijn tijdens het sporten in je heup kun je makkelijk oplossen. Meestal is het 1 spier die minder lenig is of juist niet zo sterk. In deze blog leg ik uit hoe je makkelijk en stapsgewijs je heup weer kan fixen zodat je geen klachten of pijn meer ervaart.

Stap 1. analyseren

het is belangrijk om eerst te kijken of er verschil zit tussen de volgende componenten.

– Verschil links en rechts
– Verschil passief en actief

Links en rechts spreekt voor zich, passief is hoe hoog kun je je been optillen met behulp van een buddy en actief is hoe hoog kun je jouw been optillen zonder hulp van je buddy.

Stap 2: interventie

Probleem 1: Je bent aan een kant veel leniger dan de andere kant. Ga minimaal 2 minuten stretchen zodat je leniger wordt. Daarna is het wel belangrijk om kracht te leveren in je nieuwe range. Zie video

Probleem 2: Je kunt rechts veel minder hoog komen actief dan passief. Ga 10 seconde je antagonist aanspannen, (een antagonist is per beweging anders dus kijk vooral de video) span daarna de agonist 10 sec aan en ontspan daarna 10 sec om het centraal zenuwstelsel te ontspannen. Blijf dit herhalen tot je niet meer verbeterd.

Extra tips:

Probeer door te ademen, zodra je adem vast zet, probeert het lichaam een manier te vinden om het probleem te omzeilen

Als je kramp krijgt span je net iets te veel je spieren aan. Denk aan een volume knop die je geleidelijk opendraait.

Als je je been meer dan 10 cm kan optillen dan maak je het voor jezelf te makkelijk. Probeer een hoek te vinden waarbij je net wel/niet je been van de grond kan krijgen. Dit zorgt voor veel meer resultaat.

Je bent nog niet helemaal klaar als je deze oefeningen hebt gedaan. Gemiddeld duurt het een paar weken voordat er balans is tussen passief en actief of links en rechts. Daarna is het wel belangrijk dat je de spieren met elkaar laat samenwerken. Dit doe je door een squat, deadlift of split squat toe te voegen aan je trainingsplan. 

Wil je een template waarbij je foto’s kan invoeren en met elkaar kan vergelijken? Stuur mij dan een mailtje (info@bamboogym.nl) met als onderwerp: template fix your hip en ik stuur het naar je toe.